19 jan. 2013

Tepin och Malawi

Det växer på fint i mina papperskrukor. Jag har pressat ihop 28 stycken plantor i ett sådant där litet plasttråg som finns i olika färger ca 20 x 35 cm stort. Min erfarenhet är att det är viktigt när man odlar i papperskrukor att de står tätt, tätt. Plantorna trivs och de sparar otroligt mycket plats under lysrören. Såg nu idag när jag skulle fota att det börjar bli dags för en omskolning till större krukor för gänget som såddes 15 december. Då hamnar dom i vanliga fyrkantiga 11 cm perennkrukor och papperskrukan får följa med ner i jorden. Lätt som en plätt och plantan störs inte av hanteringen.


Tepin Peru -c.annuum
Så här skriver Jukka på Fatalii om plantan:

"Most Tepin peppers grow wild in Mexico and the
southern states of USA. Some, however, can be found as far in south as in Peru.
It is there, where this very ancient, primitive capsicum species finally
disappears, and an even older wild relative of Tepin, capsicum chacoënse takes
over and dominates areas southwards, to Argentina. A Tepin from Peru is
therefore a very rare thing to see – and definitely something out-of-ordinary
for those of us who are interested in the science of peppers!
Challenge: 3 (may be very challenging to germinate)"



Malawi Bird´s eye -c.annuum

Även den här kommer från Fatalii som är en av mina favorit fröfirmor. Inte de billigaste priserna på sina fröer men alltid bra grobarhet och "rätt" sorts frö som levereras.
Malawi Bird´s eye är en semi-vild African som skall trivas bra i ampel. Jag tänker ha ett par plantor hängande i "Affes Bodega" där vi har grillen.
Så här kan man läsa på Fataliis hemsida om plantan:
"small pods whith spicy, very strong heat. Ideal kitchen window pepper"


Rötterna har börjat tränga ut genom papperskrukan. Dags nu för omskolning av  den här Malawi-plantan.