2 jan. 2013

Nystart

Nystart både för mina bloggar som har stått i träda en längre tid och för chilepeppepparodlandet säsong 2013.
De sista  Rocoto Grande -c.pubescens skördade jag i mitten av oktober. Lite mindre i storleken än vanligt men lika goda och heta som vanligt. Det var mycket som blev mindre än vanligt, detta det sämsta odlaråret i mannaminne. Skörden blev mindre, frukterna blev mindre och dagar med sol och värme lätträknade. Jag minns sommaren 2012 som en riktig skitsommar.....knappt ens värd att lägga på minnet.


Rocoto Grande ca 3 veckor efter sådd. Har sett att många sår ett och ett frö i var kruka, så gör inte jag. Jag sår alltid flera fröer av samma sort i krukan med såjord, oftast mellan 3-6 st. Antalet beroende på dels hur många plantor jag vill få fram och dels på om det är någon tjurig sort med dålig grobarhet. Det här sättet att fröså passar mig perfekt, spar mycket tid, plats och jag slipper "tomma" krukor med fröer som inte har grott.

Tidigt, ibland till och med innan de fått sina karaktärsblad får dom komma i egen tidningspapperskruka med vanlig jord. Jag ser till att sådden är ordentligt blöt och till min hjälp har jag det här lilla behändiga verktygen så att de små känsliga rötterna ej skadas.

Släpper försiktigt ner den i papperskrukan och fyller på med jord och vermiculit.

Det här är en brun rocoto som såddes 2 december 2012 och som grodde på 8 dagar. Odlade den för första gången förra säsongen och tyckte mycket om den. Den är inte riktigt lika hårig som de andra c.pubescens jag odlat.

Härligt att vara på gång igen med nya friska tag. Och säsongen 2013 kommer att bli den bästa odlarsäsongen någonsin....eller?