18 mars 2012

Ny bekantskap

I höstas hade jag lyckan att få flera nya chilepepparsorter från odlarvänner runt om i landet. Från Tyra kom en fin godislåda med massor av spännande sorter. Bland annat Joe´s Round.  Det bästa med att få frö förpackade i frukt är att man då även får chans att smaka på den mogna chilepeppatfrukten.

Joe´s Round- capsicum annuum är het italienare som ska lämpa sig mycket bra till salsor och inläggningar. Den blir ca 40 cm hög. Jag har 4 plantor på gång av den här nya bekantskapen.


Idag var det dax att fatta ett beslut över hur det skulle bli för de små backup plantorna som fortfarande växte i såjord. Det kändes svårt att slänga de små liven på komposten så det flesta fick komma i god  jord i egna papperskrukor. Nu kan jag skjuta på det svåra beslutet för hur det ska bli med plantorna några veckor till. Det blev ett 50-tal småplantor som fick en chans att leva vidare.

Mina stora plantor har i helgen fått sin andra omskolning och är jättekraftiga och fina. Och jag kan inte direkt påstå att jag är i behov av 50 nya små reservplantor.....