19 jan. 2012

Frösådder 2012

Nu har jag äntligen kommit igång med årets sådd. Livet ville att jag skulle ta itu med lite annat innan jag började pyssla med fröerna. Om du undrar vad jag haft för mig kan du titta in här på min andra blogg en sväng. I år kommer jag att ha plats med fler plantor än tidigare eftersom vi har glasat in "bodegan". Jag siktade på 30 sorter och intalade mig att 40 var absolut max. Det blev 37 sorter. En del egna fröer och en del fådda från vänner. Jag kommer att berätta mer om varje sort, vart fröerna kommer ifrån osv allt eftersom de tittar upp.


Det är inte lätt att välja. Jag undrar redan hur det ska gå utan ostfyllda Monkeyface i sommar.
En nyhet för i år från Örtagården blir Pimenta Barra do Ribeiro- capsicum baccatum som jag hört hittat dit via Patrik. Den ser jag mycket fram emot att testa.

Capsicum annuum:
Purple Tiger
Hungarian Black
Santaka
Chervena Chushka
Piment de Padron
Trinidad Bush
Mazaroni River
Alban
Royal Black
Fire Works
Jalapeno
Joes Long Cayenne
Joes Round
Blue Christmas
Serrano
Chechoslovakian Black
Pepperoncino Rosso
Sweet Chocolate

Capsicum chinense:
Vit Habanero
Bih Jolokia
Scotch Bonet
Chocolate Scotch Bonet
Habanero Datil
Habanero Lemon
Rocitillo

Capsicum baccatum:
Blondie
Pimenta Barra do Ribeiro
Jamaican Bell
Hot Lemon
Aji Cristal
Aji Amarilo
Aji Pineapple
Mini Bonet

Capsicum pubescens
Brun Rocoto
Rocoto Cera Manzano
Rocoto Locoto Manzano

Chinense frutescens
Tabasco

Jag har sått 4-10 fröer av varje sort. Antalet i varje bytta beror på tillgång och ålder. Inget av fröerna är äldre än 2009 och de flesta är från förra säsongen.

Nu står dom bredvid braskaminen och har det varmt och gott. Där brukar fröerna trivas finfint och gro i rask takt. Nu blir det spännande att se vad som tittar upp först.