29 sep. 2011

Dagens skörd

En liten runda i växthuset strax efter lunchtid idag. Termometern visar på plus 32 grader, solen gör gott för både mina plantor och mig själv. I natt kommer det att bli kallt och klart, värmefläkten kommer att få göra rätt för sig.
Jag blir både stel och krum när jag letar mig fram mellan plantor och frukter. Huvudet krockar med stora gröna tomater som hänger ner från kala grenar. Kryper försiktigt fram under det stora chile-trädet "mini bonet" som når takhöjd och dignar av frukt, jag har skördat en del röda med det är massor som precis börjat skifta färg. Bävar för mannens kommentarer om jag måste släpa in den i huset . Fast han är ganska van vid det här laget, häromdagen kånkade jag in ett "pelargonträd" som mäter 170 cm från golvet......och full av blommor! Det är utom all tvivel att jag behöver ett större växthus med bra uppvärmning.......mitt projekt för nästa sommar!


Dagens skörd består av Blue Christmas, Peperoncini Rosso, Habanero Lemon, Piquin, Kali Mirch, Hungarian Hot Wax, Hot Orange, Habanero Datil, Monkeyface, Cayenne, Jalapeno Piment da Neyde och Inca Berry. Dessutom ett lass med goda tomater, Piennolas, Tomatoberry och Sungold. En av tomaterna som slår mig i huvudet när jag passerar är en fin Apelsintomat som nu börjar skifta svagt i gult.