8 sep. 2011

Blue Christmas och äcklelarver

En nykomling hos mig i år är den färgsprakande "Blue Christmas"- capsicum annuum.
Blå stam och blå ådringar på bladen. Mängder med vackra frukter i alla möjliga rosaröda och lila färger. Styrkan är medelhet och jag kommer garanterat att odla den även nästa år.
En mycket trevlig ny bekantskap!





Jag har en planta inne i köksfönstret och nästan alla frukter där har nu mognat och lyser vackert rött.



Jag har av olika anledningar slarvat med den dagliga tillsynen och omvårdnaden i växthuset. När jag kom hem från jobbet idag och skulle skörda lite chilisar höll jag på att få "hjärtsnörp".
Äckligt vidriga larver ( eller som vi säger här "åmor") har invaderat och käkat på 5 stora Brandywinetomater och mumsat på en mängd habaneros.....fy vad galen jag blev. Alla skadade frukter är borttagna och jag har finkammat alla plator och hoppas nu att alla kräk är utrotade.
Fortsätter kampen och ny kontroll av plantorna i morgon!