17 feb. 2011

Småplantor och fredagsgodis

Det flesta av mina frösådder från den 15 januari har kommit igång mycket bra. Det är endast Fireworks och Piquin som växer lite sakta, men jag hyser hopp även för dom. Alla är omplanterade och verkar trivas med tillvaron. Värre blir det väl för mig framöver vårkanten när jag måste fundera vad jag ska göra av alla 84 plantor. Dessutom har jag kvar massor av småplantor i fröbyttorna ut i fall att det går åt fanders med någon sort...backup på backupen...det gäller att vara helgarderad:)
Samma visa år ut och år in, alltid för många plantor.......


Hot Orange- Capsicum baccatum 16:e februari

Blue Christmas- capsicum annuum 16:e februari

I morgon är det äntligen fredag och läge för lite godsaker. Varför inte göra dom här förföriskt goda chokladkakorna? Lättbakade och ack så goda!


CHOKLADKAKOR med chilepeppar och havssalt
Det här behöver du:
¤100 gram smör
¤1 dl socker
¤1 msk sirap
¤ 1 liten nypa salt
¤ finhackad urkärnad chilepeppar, jag tog en 1/4 av en röd jalapeno.
¤ 1/2 dl kakao ( eller mörk choklad)
¤ 2 dl vetemjöl
¤ 1 tsk bakpulver

till garnering flingsalt

Så här gör jag:
Skär smöret i bitar och häll ner i matberedaren tillsammans med socker, sirap, saltgnuttan, kakao, vetemjöl och bakpulver. Mixa ihop allt.
Blanda i finhackad chilepeppar efter tycke och smak. Gör en rulle och dela i 20 bollar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och platta ut till ca ½ cm tjocka kakor. Strö flingsalt över och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter i 175 grader. Låt kallna på plåt och servera..

Ät och njut!