24 jan. 2011

Frösådder 2011

Eftersom jag har odlat chileppeppar nu i mer än tio år så har jag en hel del fröer i lager. Som vanligt blir det ändå en del nya beställningar, alltid är det några för mig nya sorter som jag vill testa. Jag mailade iväg min beställning till Örtagårdens Fröer på årets första dag. Jag brukar försöka begränsa mig till odla ca 14-15 olika sorter, mycket fler har jag inte plats för. Några sorter är alltid givna, bla Hungarian Hot Wax och Jalapeno som används flitigt i mitt kök.

Då står jag där den 15 januari på min stora sådag och ska välja, det är alltid lika svårt. Jag tittar på fröpåsarna och melitta-kuverten och förhandlar med mig själv.....den här är oumbärlig i gulascher, ingen morotssoppa utan den här, den här är så vacker att titta på osv... De slutade med 23 olika sorter i år, platsbristen förtränger jag och får lösa lite längre fram. Är man en chile-nörd så är man:)....
Jag sår fröerna i vanlig såjord, täcker med några mm jord och vermiculit för att behålla fukten. Sedan placerar jag dom alldeles i närheten av braskaminen, värmen uppskattas av fröerna. Efter fem dagar börjar det grönska i byttorna och dax att montera belysningen, småplantorna får njuta av värmen en tid till innan de placeras lite svalare.
Så gör jag och det funkar för mig:)

Jag kommer att lägga ut bilder om varje sort eftersom och berätta lite mer om var och en i kommande inlägg. Idag blir det endast en namnlista.

Capsicum chinense:
Chocolate Scotch Bonnet
Habanero Datil, ny sort för mig
Habanero Lemon
Pimenta da Neyde, ny sort för mig

Capsicum baccatum:
Hot Orange
Inca Berry
Mini Bonnet

Capsicum frutencens:
Tabasco

Capsicum annuum:
Blue Christmas
Cayenne Red
Czeckoslovakian Black
Espelette
Fishpepper
Golden Cayenne
Hot Banana
Hungarian Hot Wax
Jalapeno
Peperoncini Rosso, ny sort för mig
Piquin
Black Piquin
Monkey Face
Fireworks, ny sort för mig

Chilepepparlagren är fortfarande välfyllda hos mig, och det är väl tur det. Använder man den i matlagningen mest varje dag går det åt en del, och det ska räcka ända till hösten.....


Jag har torkad det mesta av skörden, en del av dom har malts till det godaste chilepulver jag smakat. När man öppnar locket sprider sig en intensiv, fruktig doft....gudomligt!


En del hamnar i frysen och används som färsk, tappar då lite av hettan men annars är den som nyskördad. Jag är ingen stor ordningsmänniska, men chilepepparbyttorna dom är det ordning på!